Senaste inläggen

Av John - 6 december 2007 20:45

Frid käre läsare av detta inlägg, och jag vill verkligen önska dig frid, en välsignad julefrid. Advent är ju den tid då vi väntar på Jesus och minnet av Hans födelse. Själva ordet advent betyder "ankomst" och den som kommer till oss är Jesus.
Varför Han kom till oss människor för ca 2000 år sedan, var av den enkla anledningen att vår Far i himlen, Gud Allsmäktig, ville försona Sig med Sin skapelse "människan".

Gud är ju suverän att Han ser inte mänskligheten som en stor massa, ett kollektiv, utan Han vill möte med den enskilda individen och ha en relation till honom/henne.
I Bibelns första testamente, Gamla Testamentet, så väntade många på att Messias skulle komma. Och Gud lät genom profeterna, tala om för folket att en Messias skulle komma. I  Jes 7:14 står det: "Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel."* Och i samma bok står det i  Jes 9:6 "Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste."

Guds profet Jesaja fick många profetior, förutsägelser,  om att Jesus Kristus skulle komma, och det redan över 700 år innan Jesus faktiskt kom och uppfyllde just den profetian. Och jag tror att Jesaja var som dig och mig med vanliga behov med mera, så jag tror att han längtade och väntade på Jesus, Messias.

Men Jesaja fick av Gud en annan profetia som Jesus också uppfyllde, nämligen Hans död på korset och varför Jesus, Messias, Immanuel offrade sig själv på detta vis.
Det står i Jesaja 53: 1 Vem trodde vår predikan, för vem var HERRENS arm uppenbarad?  2 Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans
utseende inte tilldragande. 3 Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet. 4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad. 5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. 6 Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom. 7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun. 8 Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte besinnar att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse? 9 Bland de ogudaktiga fick han sin grav, men hos en rik var han i sin död, ty han hade ingen orätt gjort, och svek fanns inte i hans mun. 10 Det var HERRENS vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och HERRENS vilja skall ha framgång genom honom. 11 Genom den vedermöda hans själ har utstått
får han se* och bli tillfreds. Genom sin kunskap* förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga, och deras skulder är det han som bär. 12 Därför skall jag ge honom de många* som hans del, och de starka skall han få som byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland förbrytare, han som bar de mångas synd och trädde in i överträdarnas ställe. Bibelverserna och kapiteln är hämtade ur Svenska Folkbibeln Online  som du hittar om du klickar på denna länk.

Så för min del så väntar jag också på att Jesus Kristus skall komma tillbaka och som det står i Ordet i  Uppenbarelseboken  21:2 "Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum".
Och bruden är ju som du förstår alla vi som har bekännt Jesus som vår Herre, och inte fallit av på den väg som Jesus visat på i Sin undervisning i Nya Testamentet.
Och brudgummen är då naturligtvis Jesus.

Så jag ber för dig som läser detta inlägg, oavsett vem du är och vilken skuldbörda du än går och bär på, därför att den Jesus som jag tror på, inte i första hand dömer dig, utan genom Sin nåd ger dig förlåtelse och vill ta emot dig som Sin vän, Sin tjänare, Sitt barn. Och du skall veta att Gud älskar dig så pass mycket att Han lät Sin Son dö för dig på ett kors, just för dina och mina och alla människors synd och sjukdom.

Joh 3:15
för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv.
Joh 3:16
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Joh 3:17
Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
Joh 3:18
Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
Joh 3:19
Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.
Joh 3:20
Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.
Joh 3:21
Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Herren välsigne dig och bevare dig, Herren vänder Sitt ansikte till dig och ger dig nåd
Herren låter Sitt ansikte lysa över dig och ger dig frid: I Guds Faderns, Sonens Jesus Kristus och Den Helige Andes namn.  Amen

/Immanuel

Av John - 6 december 2007 00:29

Jag börjar med att ge dig som läser detta inlägg psalmen 231 ur Segertoner. Den står även i alla andra psalmböcker med samma nummer.

Musiken är enligt uppgift skriven av en amerikansom försörjde sig som slavhandlare men under en storm kom till tro på Jesus och därmed upphörde med sitt arbete.

Källa till ovannämnda fd slavhandlare


Den engelska texten lär var skriven av John Newton. Den svenska texten är skriven av Anders Frostenson och om hans liv och leverne kan du läsa om här. Jag skriver den svenska texten här nedan.

Oändlig nåd (Amazing grace)

Oändlig nåd mig Herren gav och än i dag mig ger.
Jag kommit hem, jag vilsen var, var blind men nu jag ser.

Guds nåd jag skälvde inför den, men sedan gav den ro,
och aldrig var den större än den dag jag kom till tro.

Jag kom ur tvivel, mörka djup, ur vanmakt och ur skam.
Den nåd som bar mig intill nu skall bära ända fram.

Guds löften ger vår längtan svar, som klippan är Hans nåd.
Ej bättre sköld och skydd jag har i himmel och på jord


Kära vän, jag ber att den här texten berör också dig. Gud har ett syfte med mitt liv och så även med ditt. Han visste redan innan du var ett foster, vilken väg just jag och du skulle ta i detta livet. Hur ditt liv har varit fram till nu, det vet bara du och Gud. Själv så hade jag en lång och krokig väg att gå, kantat av alkoholmissbruk och brustna löften och i fyllan illdåd som jag har sonat för men det viktigaste, att jag genom Guds nåd och kärlek blev förlåten. För det är bara den som är Gud som kan förlåta dessa synder som jag gjort. Och när Gud genom Jesus Kristus gav mig förlåtelse, så fick jag en sådan frid att den tog slut på mitt alkoholbegär.

Jag har nu vandrat i sju år med Jesus, och kan konstatera att den nåd som Han gav mig den ger Han mig fortfarande  i det som kallas vardagen. Inte så att jag är helt fri från bekymmer och sjukdomar och sorg, men Jesus gav mig ett hopp som gör att livet ändå består av en glädje som går på djupet långt in i min själ.

Varje dag upplever jag att om jag ber om något så enkelt som att den rätta nyckeln på den enorma nyckelknippa jag har, genom att bara tacka Jesus, så får jag den rätta nyckeln och dessutom om det finns ett fel och ett riktigt sätt att sätta nyckeln i låset, så sker det också.

Med den beskrivningen vill jag tala om att Gud genom Sin Son och den Helige Ande, alltid är med mig i det lilla såväl som i det stora. Han har en sådan omsorg om mig, att jag känner mig trygg i allt. Och det är inget som jag kan berömma mig om, det är Gud som all ära skall ha.

Gud är ingen man umgås med på första advent eller i vissa lokaler, nej Han är ständigt med både dig och mig, men inte på ett påtvingande sätt, utan när min vilja får omslutas av Hans. För Gud vill inte ha några marionetter, där Gud håller i trådarna. Nej, Han vill att vi frivilligt kommer till Honom på Hans villkor.

Alltså, Gud i Jesu skepnad är inte den där figuren som hänger på ett kors i vissa kyrkor, inte är Han heller någon jättelik staty som tagit massa år att karva ur ett berg, nej Gud är en levande Gud som gjort dig och mig till Sin avbild och vill att du liksom jag har en relation till Honom. Och det vet jag med säkerhet, att det finns ingen synd för den, som är ofrälst, som är så stor att Gud genom Jesus inte kan förlåta den.

Och frälsningen sker genom att du liksom jag, i ditt inre formulerar en bön, där du ber om förlåtese för de synder du gjort och bekänner att Jesus dog och uppstod för att du skulle gå fri och få en relation till Gud. Vi kan inte bli förlåtna och frälsta genom våra goda gärningar utan genom den nåd som Gud ger genom Sin Son, Jesus.

Avslutningsvis så önskar jag att också ditt liv blir ett liv i överflöd och glädje och den som har möjligheten att ge också dig den är Gud vår Fader, genom Jesus Kristus.


Förundrad av Din nåd
 


/Immanuel

Av John - 1 december 2007 17:01

Ingenting är för simpelt eller uselt eller bevis på dålig smak när det gäller reklaminslagen i TV. Tydligen är det så att den där energidrycken "Red Bull" antingen innehåller LSD och därigenom upplever den som dricker det att den flyger. Eller också är det så att den innehåller någon form av raketbränsle, så att när den som druckit av denna blandning, efter ett välbehövligt besök på toaletten, ser ner från skyarna, som en följd av blandningen mellan raketbränsle och metangas, hustaken på bostadområdet där den olycklige bor. Följden av hur  man blir dagen efter måste vara det beteende som mannen i TV-soffan uppvisar när de kära barnen leker med en spelkonsol av märket Playstation. Jag sökte Red Bull på Google och fann en artikel i Aftonbladet som påstår att denna dryck är livsfarlig. Artikeln var plubliserad 2002-10-18. Här nedan har du länken till artikeln i Aftonbladet. 

Drycken Red Bull

Här nedan är en artiklen från Läkartidningen som bekräftar att man inte mår så bra efter att ha druckit denna flygande kraschlandning

Ur läkartidningen den 19 september 2006


immanuel 

Av John - 21 november 2007 22:38

Frid kära vänner!

Jag känner mig så lycklig eller välsignad som vi säger i församlingen. Och varför det hoppas jag att ni undrar. Jo, ända sedan den dag Gud mötte mig under församlingens årsmöte så har Han bistått mig och min familj. Vi har en lägenhet som jag och min familj kallar vårat hem, vi har mat på bordet varje dag. Vi har sköna möbler att sitta i och att sova i, goda vänner som hjälper en i vardagen, rent praktiskt ibland och i bön ibland. Faktum är att Gud genom Sin son Jesus har gett mig ett helt nytt liv och inte bara ett överlevande liv, utan ett liv i överflöd. Och då kära vänner, finns det bara en sak att säga förutom tack Gud, och det är Halleluja!


Nu vill jag ge er några bibelord på hur du kan bli lika lycklig som jag.

Först ger jag er de så kallade förbundsnamnen. Det är nämligen så att Gud ingick ett blodsförbund med vår stamfader Abraham. Blodsförbund är som ett avtal mellan två parter där man lovar varandra att ställa upp för varandra i allt. Du kan läsa mer om blodsförbundet Linneasofies blogg http://linneasofie.blogg.se/allmnt.html


*JHVH Shamma = ”Herren är närvarande” Om detta löfte kan ni läsa om i Gamla testamentet i boken Heskiel i det fyrtioåttonde kapitlet och vers trettiofem.

JHVH Shalom = ”HERREN vår frid” står också i Gamla testamentet i Domarboken kapitel sex och vers tjugofyra.

JHVH Rohi = ”Herren är min herde" kan du läsa i boken Psaltaren som står i Gamla testamentet i kapitel 23 och vers ett. Läs hela psalmen för den är uppbyggande för ande och själ.

JHVH Jihre = ”Herren skall förse” I den första boken i Gamla testamentet kan du läsa om detta löfte. Den första boken är 1 Mosebok och om löftet hittar ni i kapitel 22 och vers 14. Visst är det bra - tänk vilken god Gud vi har!

JHVH Nissi = ”HERREN vårt banér eller seger” hittar ni i den andra Moseboken och kapitel sjutton och den femtonde versen. Tänk att få vara på den segrande sidan, ni vet att Jesus vann en evig seger över satan då Han för vår skull, frivilligt - till att slås blodig och bli hånad och till slut korsfäst.

JHVH Tsidkenu – "Herren vår rättfärdighet" läser vi om i Jeremias bok och det tjugotredje kapitlet och den sjätte versen. Det är en stor skillnad på Guds rättfärdighet och den färdighet som religiösa tar på sig själv, för att kunna må bättre genom att se ner på andra.


JHVH Rahpa – "Herren vår Läkare" Här citerar jag från den andra Moseboken och det femtonde kapitlet och vers tjugosex:


”Han sade: "Om du hör HERRENS, din Guds, röst och gör det som är rätt i hans ögon och lyssnar till hans bud och håller alla hans stadgar, skall jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på egyptierna, ty jag är HERREN, din läkare."

Jag vill avsluta detta inlägg med bönen Fader vår, hämtad ur "En handbok för livet".

Vår Far i himlen, vi ärar Ditt heliga namn. Vi ber att Ditt rike snart ska komma. Låt Din vilja ske här på jorden, så som den sker i himlen. Ge oss vår mat i dag som du brukar, och förlåt oss våra synder liksom vi förlåter dem som syndar mot oss. Led oss inte in i frestelser utan befria oss från den onde.Amen

Och tänk på att ingenting är så underbart att inte Gud förmår att göra det:

Be happy don't worry worship the Lord in Jesu name! Halleluja!!



Av John - 20 november 2007 14:34

Frid kära vänner. Som det framgår av rubriken vill jag i detta inlägg visa på hur Gud genom Sin Son, Jesus Kristus ger oss valet att bli försonade med vår Fader i Himmelen. Som belägg för min framställan använder jag i dag en sk parafras till den vanliga Bibeln, Levande Bibel, som använder ett mera vardagsliknande språk, vilket har den fördelen att den som är ovan att läsa den Heliga Skrift, lättare skall förstå vad Gud vill säga till oss och undervisa oss om. Jag vill betona att Levande Bibeln är lika sann och trovärdig som vilken annan översättning som alla de andra biblarna. Nog om detta. När Paulus skrev till romarna och för oss nu, var det för att visa på vad synd var och och hur vägen från syndens slaveri till frälsning skulle ske. I det tredja kapitlet av Romar- brevet från vers 21 och framåt
Det finns en utväg

"21-22Men nu har Gud visat oss hur vi kan bli rättfärdiga. Vi blir inte frikända från Guds dom genom att försöka hålla hans lagar och vara tillräckligt goda, utan genom en annan väg. Det är en väg som Lagen och Profeterna talade om för länge sedan. Nu säger nämligen Gud att han vill ta emot oss och frikänna oss - förklara oss icke skyldiga - om vi tror att Jesus Kristus tar bort våra synder. Och vi kan alla bli frikända på samma sätt genom att komma till Kristus. Det spelar ingen roll vilka vi är, eller hurdana vi har varit.

23Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha. 24Nu ger han oss en möjlighet som vi inte har förtjänat,
nämligen att ställa allt till rätta genom att vi accepterar vad Jesus har gjort för oss.25Gud sände Kristus Jesus för att ta straffet för våra synder.
Men vi måste tro på detta för att hans blod ska bli det offer som räddar oss från Guds vrede. På detta sätt visade han sig fullständigt rättvis, även om han tidigare hade lämnat synderna ostraffade. Han väntade med tålamod på den dag då Kristus skulle komma och ta bort all synd.

26Också i dag gäller samma rättvisa. Den som tror på Jesus blir frälst. Men är det inte orättvist av Gud att låta brottslingar gå fria och säga att de är oskyldiga? Nej, han gör det därför att de tror på Jesus, som tog på sig deras synd. 27Vad kan vi då skryta med när det gäller att förtjäna vår frälsning?

Ingenting alls. Varför det? Vår befrielse är inte grundad på goda gärningar, utan på vad Kristus har gjort och på vår tro på honom.

28Vi kan alltså sammanfatta och säga att vi är frälsta genom tron på Kristus, och inte genom de goda gärningar vi gör. 29Räddar då Gud bara judarna på detta sätt? Nej, det gäller alla andra också. 30Gud behandlar oss alla lika och frikänner oss om vi tror.
31Om vi är frälsta genom tron, betyder det då att vi inte längre behöver lyda Guds lagar? Tvärtom! Faktum är att det är bara när vi tror på Jesus som vi klarar av att följa lagen."

Ja, kära vänner så är det. I och med att du blivit frälst så längtar du efter att göra det som är rätt. Men Gud tvingar dig inte att vara eller göra på ett speciellt och svårt sätt. Utan Gud ger oss en längtan efter att alltmer bli så lik Jesus som möjligt. Och älskar dig så att om det finns något som binder dig så hårt att du håller på att förstöra ditt liv och de som är dig närmast, så griper Gud in genom Jesus och löser ut dig. Som exempel vill jag visa på hur Gud gjorde för mig. Jag är en nykter alkolist sedan den dagen då Gud löste ut mig från min skuldbörda och gav mig en sådan frid att begäret efter alkohol försvann. Men mitt rökbegär, det tog Han inte bort med en gång, utan jag fick själv efter några år komma på att jag längtade så efter att komma nära Gud, så jag ville sluta röka. Och efter hjälp med rökavvänjning och många förböner och halva kuren med tabletter kunde jag sluta röka.

Jag vill visa på vad Paulus säger om hur du blir frälst.

Romarbrevet kapitel 10 från vers 8

8Nej, den frälsning genom tron på Kristus som vi predikar är redan inom räckhåll för var och en av oss. Du behöver bara säga ett ord eller tänka en tanke.

9För om du öppnar munnen och bekänner att Jesus är Herre, och litar på att Gud har uppväckt honom från de döda, så blir du frälst.

10Det är genom denna tro som en människa blir frikänd inför Gud, och genom att bekänna sin tro i ord, blir hon frälst.

11För Skrifterna säger oss att ingen som tror på Kristus kommer någonsin att bli besviken.

Och det är så fantastiskt underbart att du inte behöver göra någon offenlig bekännelse av det som är synd i ditt liv, utan Gud vet det redan och det räcker om du säger: "Jesus, förlåt mig för jag har syndat mot dig och vår Fader. Jesus, du som dog för mig för att jag skulle gå fri jag bekänner Dig som min Herre.

Detta är vägen till frälsning så som jag förstår den. Alltså det är inte alla goda gärningar jag eller du gör, utan genom tron på Jesus Kristus så ger oss Gud nåden att bli helt utan skuld.

Om du har frågor kring detta så hör av dig. Min mejladress är john@torgkyrkan.se

Du också gå in på någon av de bibelsidor som finns på webben. Som t.ex http://www.biblegateway.com/ där Bibeln är översatt på många språk.

http://62.236.135.100/folkbibeln/ är en annan Bibel på webben liksom 1917-års översättning där adressen är

http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Som slutord vill jag gärna dela med mig av vad Jesus säger i Matteus

evangeliet kapitel 6 och vers 33

Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder.

HERREN välsigne dig och bevare dig.
HERREN låter Sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig

HERREN vände sitt ansikte till dig och give dig frid.

I Guds Faderns, Sonens Jesus Kristus och Den Helige Andes namn.

Amen 

Immanuel

Av John - 19 november 2007 20:58

Frid kära vänner.

Jag undrar över hur det kan komma sig som om yrkespolitiker verkar komma från en annan planet eller ett tidigare århundrade. Jag menar, det verkar som de inte fått någon uppfattning om vad som är rätt eller fel. Det svartjobbas lite här, det skickas krogräkningar lite där och det betalas inte sina räkningar i tid och det klipps och klistras lite här och där, trots att dessa politiker inte är dirkekt underbetalda. Jag undrar om dessa politiker tror att de står över moral och etik eller att de har drabbats av högmod och fullkomligt struntar i vad vanliga människor tycker och vad för slags signaler dessa politiker förmedlar genom sitt handlande.

Det står i Guds Ord, Bibeln, att Herren, Han tillsätter konungar och avsätter dem också om de går emot Guds vilja. Det står också i Bibeln att vi - du och jag skall be för överheten.

Så då ber vi: "Gud Fader i Din Sons Jesu Kristi namn lägger vi fram de svenska yrkespolitikerna att de från och med ikväll och framgent skall få styng i sina hjärtan, det vill säga dåligt samvete, när de fuskar med skatten och andra avgifter och dricker alkohol på skattebetalarnas bekostnad och att de i stället för att känna fruktan från människor, skall börja frukta Dig, Gud. Amen

Det står i Bibeln i Johannes evangelium kapitel 8 och vers 32 "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.”

Så kära förtroendevalda, om ni känner som ett stygn i hjärtat nästa gång ni tänker ljuga, stjäla eller bara strunta i vad folk tänker, Gud både ser och hör, och har makten att tillsätta och avsätta både kungar och politiker.

Här vill jag passa på att vi inte får glömma bort vad aposteln Paulus skriver i

Brevet till Romarna i det andra kapitlet vers 1 till och med vers 3
Därför finns det inget försvar för dig som dömer, vem du än är. Ty med din dom över andra dömer du dig själv, eftersom du handlar likadant som den du dömer. Vi vet att Guds dom över dom som lever så är väl grundad. Men du som dömer dem som lever så och ändå själv gör samma sak, inbillar du dig att just du skall undgå Guds dom?


Med en stor förhoppning om att Gud i Jesu namn och i kraft av Den Helige Ande, möter oss svenskar och invandrande svenskar och allt annat folk i Sverige så att väckelsen bryter ut så att orättfärdigheten försvinner och Guds rättfärdighet och sanning, den sanning som är absolut och inte relativ så som världen ser det och att alla vi som bor i detta land är redo när Jesus kommer tillbaka för att ta oss som är tvättade i Jesu blod till det nya Jerusalem.

Immanuel



http://62.236.135.100/folkbibeln/

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards