Direktlänk till inlägg 20 november 2007

Vägen till frälsning

Av John - 20 november 2007 14:34

Frid kära vänner. Som det framgår av rubriken vill jag i detta inlägg visa på hur Gud genom Sin Son, Jesus Kristus ger oss valet att bli försonade med vår Fader i Himmelen. Som belägg för min framställan använder jag i dag en sk parafras till den vanliga Bibeln, Levande Bibel, som använder ett mera vardagsliknande språk, vilket har den fördelen att den som är ovan att läsa den Heliga Skrift, lättare skall förstå vad Gud vill säga till oss och undervisa oss om. Jag vill betona att Levande Bibeln är lika sann och trovärdig som vilken annan översättning som alla de andra biblarna. Nog om detta. När Paulus skrev till romarna och för oss nu, var det för att visa på vad synd var och och hur vägen från syndens slaveri till frälsning skulle ske. I det tredja kapitlet av Romar- brevet från vers 21 och framåt
Det finns en utväg

"21-22Men nu har Gud visat oss hur vi kan bli rättfärdiga. Vi blir inte frikända från Guds dom genom att försöka hålla hans lagar och vara tillräckligt goda, utan genom en annan väg. Det är en väg som Lagen och Profeterna talade om för länge sedan. Nu säger nämligen Gud att han vill ta emot oss och frikänna oss - förklara oss icke skyldiga - om vi tror att Jesus Kristus tar bort våra synder. Och vi kan alla bli frikända på samma sätt genom att komma till Kristus. Det spelar ingen roll vilka vi är, eller hurdana vi har varit.

23Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha. 24Nu ger han oss en möjlighet som vi inte har förtjänat,
nämligen att ställa allt till rätta genom att vi accepterar vad Jesus har gjort för oss.25Gud sände Kristus Jesus för att ta straffet för våra synder.
Men vi måste tro på detta för att hans blod ska bli det offer som räddar oss från Guds vrede. På detta sätt visade han sig fullständigt rättvis, även om han tidigare hade lämnat synderna ostraffade. Han väntade med tålamod på den dag då Kristus skulle komma och ta bort all synd.

26Också i dag gäller samma rättvisa. Den som tror på Jesus blir frälst. Men är det inte orättvist av Gud att låta brottslingar gå fria och säga att de är oskyldiga? Nej, han gör det därför att de tror på Jesus, som tog på sig deras synd. 27Vad kan vi då skryta med när det gäller att förtjäna vår frälsning?

Ingenting alls. Varför det? Vår befrielse är inte grundad på goda gärningar, utan på vad Kristus har gjort och på vår tro på honom.

28Vi kan alltså sammanfatta och säga att vi är frälsta genom tron på Kristus, och inte genom de goda gärningar vi gör. 29Räddar då Gud bara judarna på detta sätt? Nej, det gäller alla andra också. 30Gud behandlar oss alla lika och frikänner oss om vi tror.
31Om vi är frälsta genom tron, betyder det då att vi inte längre behöver lyda Guds lagar? Tvärtom! Faktum är att det är bara när vi tror på Jesus som vi klarar av att följa lagen."

Ja, kära vänner så är det. I och med att du blivit frälst så längtar du efter att göra det som är rätt. Men Gud tvingar dig inte att vara eller göra på ett speciellt och svårt sätt. Utan Gud ger oss en längtan efter att alltmer bli så lik Jesus som möjligt. Och älskar dig så att om det finns något som binder dig så hårt att du håller på att förstöra ditt liv och de som är dig närmast, så griper Gud in genom Jesus och löser ut dig. Som exempel vill jag visa på hur Gud gjorde för mig. Jag är en nykter alkolist sedan den dagen då Gud löste ut mig från min skuldbörda och gav mig en sådan frid att begäret efter alkohol försvann. Men mitt rökbegär, det tog Han inte bort med en gång, utan jag fick själv efter några år komma på att jag längtade så efter att komma nära Gud, så jag ville sluta röka. Och efter hjälp med rökavvänjning och många förböner och halva kuren med tabletter kunde jag sluta röka.

Jag vill visa på vad Paulus säger om hur du blir frälst.

Romarbrevet kapitel 10 från vers 8

8Nej, den frälsning genom tron på Kristus som vi predikar är redan inom räckhåll för var och en av oss. Du behöver bara säga ett ord eller tänka en tanke.

9För om du öppnar munnen och bekänner att Jesus är Herre, och litar på att Gud har uppväckt honom från de döda, så blir du frälst.

10Det är genom denna tro som en människa blir frikänd inför Gud, och genom att bekänna sin tro i ord, blir hon frälst.

11För Skrifterna säger oss att ingen som tror på Kristus kommer någonsin att bli besviken.

Och det är så fantastiskt underbart att du inte behöver göra någon offenlig bekännelse av det som är synd i ditt liv, utan Gud vet det redan och det räcker om du säger: "Jesus, förlåt mig för jag har syndat mot dig och vår Fader. Jesus, du som dog för mig för att jag skulle gå fri jag bekänner Dig som min Herre.

Detta är vägen till frälsning så som jag förstår den. Alltså det är inte alla goda gärningar jag eller du gör, utan genom tron på Jesus Kristus så ger oss Gud nåden att bli helt utan skuld.

Om du har frågor kring detta så hör av dig. Min mejladress är john@torgkyrkan.se

Du också gå in på någon av de bibelsidor som finns på webben. Som t.ex http://www.biblegateway.com/ där Bibeln är översatt på många språk.

http://62.236.135.100/folkbibeln/ är en annan Bibel på webben liksom 1917-års översättning där adressen är

http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Som slutord vill jag gärna dela med mig av vad Jesus säger i Matteus

evangeliet kapitel 6 och vers 33

Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder.

HERREN välsigne dig och bevare dig.
HERREN låter Sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig

HERREN vände sitt ansikte till dig och give dig frid.

I Guds Faderns, Sonens Jesus Kristus och Den Helige Andes namn.

Amen 

Immanuel

 
 
heartoflove

heartoflove

20 november 2007 15:57

Amen! Den enda vägen till Gud är genom tron på Jesus Kristus!
Herren välsigne dig!

http://heartoflove.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 10 april 2008 23:01

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John - 9 april 2008 17:19

Frid vänner! Youtubefilmen här ovan: det är en sång som heter You raise me up. Handlar om att Jesus reser oss upp när vi känner oss nere. Han ger oss av sin kärlek och kraft och ger oss en hunger efter Hans ord. Dessutom får Hans kärlek oss att växa ...

Av John - 13 januari 2008 01:09

Nedanstående text är hämtad ur Vägverkets brochyr, vilka regler som gäller för fordonsbelysning och länken dit är http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf Körriktningsvisaren används när du ska starta ...

Av John - 2 januari 2008 00:55

På initiativ av en vän i vår församling, så samlades ett tiotal vänner i Kristus på nyårsaftonen, för att be för innevånarna i Södertälje och särskilt då för våra ofrälsta och frälsta ungdomar i denna stad. Vi bad även för socialarbetare i tjänst ...

Av John - 21 december 2007 22:17

Kära läsare av detta inlägg i allt som sägs på detta som kallas internet. Jag har något jag måste bekänna för dig. Jag är ett behovets barn, vilket gör mig beroende. För snart åtta år sedan och bakåt i tiden, så hade jag illusionen att få dricka d...

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards