Direktlänk till inlägg 6 december 2007

Förundrad över Herrens nåd och kärlek

Av John - 6 december 2007 00:29

Jag börjar med att ge dig som läser detta inlägg psalmen 231 ur Segertoner. Den står även i alla andra psalmböcker med samma nummer.

Musiken är enligt uppgift skriven av en amerikansom försörjde sig som slavhandlare men under en storm kom till tro på Jesus och därmed upphörde med sitt arbete.

Källa till ovannämnda fd slavhandlare


Den engelska texten lär var skriven av John Newton. Den svenska texten är skriven av Anders Frostenson och om hans liv och leverne kan du läsa om här. Jag skriver den svenska texten här nedan.

Oändlig nåd (Amazing grace)

Oändlig nåd mig Herren gav och än i dag mig ger.
Jag kommit hem, jag vilsen var, var blind men nu jag ser.

Guds nåd jag skälvde inför den, men sedan gav den ro,
och aldrig var den större än den dag jag kom till tro.

Jag kom ur tvivel, mörka djup, ur vanmakt och ur skam.
Den nåd som bar mig intill nu skall bära ända fram.

Guds löften ger vår längtan svar, som klippan är Hans nåd.
Ej bättre sköld och skydd jag har i himmel och på jord


Kära vän, jag ber att den här texten berör också dig. Gud har ett syfte med mitt liv och så även med ditt. Han visste redan innan du var ett foster, vilken väg just jag och du skulle ta i detta livet. Hur ditt liv har varit fram till nu, det vet bara du och Gud. Själv så hade jag en lång och krokig väg att gå, kantat av alkoholmissbruk och brustna löften och i fyllan illdåd som jag har sonat för men det viktigaste, att jag genom Guds nåd och kärlek blev förlåten. För det är bara den som är Gud som kan förlåta dessa synder som jag gjort. Och när Gud genom Jesus Kristus gav mig förlåtelse, så fick jag en sådan frid att den tog slut på mitt alkoholbegär.

Jag har nu vandrat i sju år med Jesus, och kan konstatera att den nåd som Han gav mig den ger Han mig fortfarande  i det som kallas vardagen. Inte så att jag är helt fri från bekymmer och sjukdomar och sorg, men Jesus gav mig ett hopp som gör att livet ändå består av en glädje som går på djupet långt in i min själ.

Varje dag upplever jag att om jag ber om något så enkelt som att den rätta nyckeln på den enorma nyckelknippa jag har, genom att bara tacka Jesus, så får jag den rätta nyckeln och dessutom om det finns ett fel och ett riktigt sätt att sätta nyckeln i låset, så sker det också.

Med den beskrivningen vill jag tala om att Gud genom Sin Son och den Helige Ande, alltid är med mig i det lilla såväl som i det stora. Han har en sådan omsorg om mig, att jag känner mig trygg i allt. Och det är inget som jag kan berömma mig om, det är Gud som all ära skall ha.

Gud är ingen man umgås med på första advent eller i vissa lokaler, nej Han är ständigt med både dig och mig, men inte på ett påtvingande sätt, utan när min vilja får omslutas av Hans. För Gud vill inte ha några marionetter, där Gud håller i trådarna. Nej, Han vill att vi frivilligt kommer till Honom på Hans villkor.

Alltså, Gud i Jesu skepnad är inte den där figuren som hänger på ett kors i vissa kyrkor, inte är Han heller någon jättelik staty som tagit massa år att karva ur ett berg, nej Gud är en levande Gud som gjort dig och mig till Sin avbild och vill att du liksom jag har en relation till Honom. Och det vet jag med säkerhet, att det finns ingen synd för den, som är ofrälst, som är så stor att Gud genom Jesus inte kan förlåta den.

Och frälsningen sker genom att du liksom jag, i ditt inre formulerar en bön, där du ber om förlåtese för de synder du gjort och bekänner att Jesus dog och uppstod för att du skulle gå fri och få en relation till Gud. Vi kan inte bli förlåtna och frälsta genom våra goda gärningar utan genom den nåd som Gud ger genom Sin Son, Jesus.

Avslutningsvis så önskar jag att också ditt liv blir ett liv i överflöd och glädje och den som har möjligheten att ge också dig den är Gud vår Fader, genom Jesus Kristus.


Förundrad av Din nåd
 


/Immanuel

 
 
Mirre

Mirre

6 december 2007 20:40

Underbara ord och så sanna. Amen

http://maritkratz.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 10 april 2008 23:01

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John - 9 april 2008 17:19

Frid vänner! Youtubefilmen här ovan: det är en sång som heter You raise me up. Handlar om att Jesus reser oss upp när vi känner oss nere. Han ger oss av sin kärlek och kraft och ger oss en hunger efter Hans ord. Dessutom får Hans kärlek oss att växa ...

Av John - 13 januari 2008 01:09

Nedanstående text är hämtad ur Vägverkets brochyr, vilka regler som gäller för fordonsbelysning och länken dit är http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf Körriktningsvisaren används när du ska starta ...

Av John - 2 januari 2008 00:55

På initiativ av en vän i vår församling, så samlades ett tiotal vänner i Kristus på nyårsaftonen, för att be för innevånarna i Södertälje och särskilt då för våra ofrälsta och frälsta ungdomar i denna stad. Vi bad även för socialarbetare i tjänst ...

Av John - 21 december 2007 22:17

Kära läsare av detta inlägg i allt som sägs på detta som kallas internet. Jag har något jag måste bekänna för dig. Jag är ett behovets barn, vilket gör mig beroende. För snart åtta år sedan och bakåt i tiden, så hade jag illusionen att få dricka d...

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards