Direktlänk till inlägg 21 december 2007

Att vara beroende och/eller troende

Av John - 21 december 2007 22:17

Kära läsare av detta inlägg i allt som sägs på detta som kallas internet. Jag har något jag måste bekänna för dig. Jag är ett behovets barn, vilket gör mig beroende. För snart åtta år sedan och bakåt i tiden, så hade jag illusionen att få dricka den mängd alkohol som jag ville, var frihet och ett vuxet ansvartagande som så att säga gick hand i hand. Den strävan av frihet som jag ansåg att jag hade rätt till, ruinerade min familj, inte bara ekonomiskt, utan i allt som hör hemma i en familj.

Jag drevs också av en skuldbörda som jag inte kunde hantera för det jag hade gjort, fanns det ingen förlåtelse, och rent mänskligt så finns det ingen förlåtelse. Denna min strävan efter frihet som också var en jakt på en inre, djupare frid. Jag drevs av en inre längtan att få göra upp med mitt liv, rannsakas och hängas ut. Jag sökte genom psykoterapi efter något som kunde ge mig svar. Jag gick sex terminer i något som kallas för psykodrama. Det resulterade i att ångesten jag får dagen efter jag varit full, försvann. Psykologins uppgift är ju i första hand att lära sig att stå ut med sina brister och fel, inte att bota dem.

Något som fick denna nedåtgående spiral av "frihet och frid eller sinnersro" till att försöka ta mitt liv, förlora allt jag älskade och i ett sansat kort ögonblick, kunde se att de gick förlorade, bort ifrån mig. Men i den rusiga stämmning som fanns i kvarterspuben, där människor, antagligen med samma frihetsideal som jag hade, en falsk familjekänsla. Falsk för att den just fanns i det tillstånd som kom av fem, sex stora starka. Och sedan denna känsla av oduglighet och tomhet, kunde inte visa några känslor alls när jag var nykter, men i rusets kraft var jag den som krävde ablsolut lydnad och diciplin.

Men det fanns människor som jag inte kände, som tänkte mer på mina barns frihet och min hustrus längtan efter frid och att jag skulle få möta den frihet och frid som bara finns hos Gud, genom Hans Son, Jesus Kristus. Vad gjorde de då, hoppas jag att du undrar. Jo, de bad att jag skulle få möta Jesus. Och det gjorde Han.

Lyssna till Ida Möllers bön från hjärtat

Ja, jag är Din, Jesus och jag söker inget annat. Genom att Gud i lovsången öppnade mitt hjärta kunde jag ta emot frälsningen och att Gud faktiskt förlät mig. Gud genom Jesus tog min skuldbörda på sig, därför att Jesus tog syndastraffet i mitt ställe. Det var mitt skuldebrev som spikades upp på korset.

Så min vän som läser och lyssnar och kanske strävar efter lycka och frihet och frid.
Det finns bara en väg att gå. Och tänk på att det är ingenting du kan göra för att få den frihet och frid som du söker. Varken armhävningar, sluta röka, sluta supa eller inta någon introvert gymnastisk ställning. Nej, det är det som kallas nåd. Du har liksom jag blivit benådad från domen, i och med din innersta bekännelse och bön om förlåtelse, som kan ge dig frälsningens frihet och frid.

Så min vän, för din egen skull endast, besök någon kyrka nu i helgen. Jag tror att Gud söker efter just dig, för Han gav Sitt liv för dig, för att Han genom Jesus älskar dig så oerhört mycket.

/immanuel

 
 
heartoflove

heartoflove

29 december 2007 09:46

Tack Jesus för det Du har gjort i Johns liv. Tack för att Du har frälst honom och gjort honom fri!
/debbie

http://heartoflove.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 10 april 2008 23:01

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John - 9 april 2008 17:19

Frid vänner! Youtubefilmen här ovan: det är en sång som heter You raise me up. Handlar om att Jesus reser oss upp när vi känner oss nere. Han ger oss av sin kärlek och kraft och ger oss en hunger efter Hans ord. Dessutom får Hans kärlek oss att växa ...

Av John - 13 januari 2008 01:09

Nedanstående text är hämtad ur Vägverkets brochyr, vilka regler som gäller för fordonsbelysning och länken dit är http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf Körriktningsvisaren används när du ska starta ...

Av John - 2 januari 2008 00:55

På initiativ av en vän i vår församling, så samlades ett tiotal vänner i Kristus på nyårsaftonen, för att be för innevånarna i Södertälje och särskilt då för våra ofrälsta och frälsta ungdomar i denna stad. Vi bad även för socialarbetare i tjänst ...

Av John - 19 december 2007 19:45

Ja, kära läsare av detta inlägg, jag hoppas av hela mitt hjärta att du förstår vikten av att förstå det som julen står för. Vår Gud steg ner på jorden för att när tiden var inne, slå mörkrets makter en gång för alla. Och när den tiden var inne så ...

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards