Direktlänk till inlägg 9 april 2008

I allt så kan vi lita på Gud

Av John - 9 april 2008 17:19

Frid vänner!

Youtubefilmen här ovan: det är en sång som heter You raise me up. Handlar om att Jesus reser oss upp när vi känner oss nere. Han ger oss av sin kärlek och kraft och ger oss en hunger efter Hans ord. Dessutom får Hans kärlek oss att växa på ett sätt som vi aldrig kunnat göra i oss själva 


Jag börjar med ett bibelord, hämtat ur Matteus evangelium kapitel femton och från vers ett till vers nio: Sedan kom några fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och frågade: "Varför bryter dina lärjungar mot de äldstes stadgar?* De tvättar inte händerna innan de äter. "Han svarade dem: "Varför bryter ni mot Guds bud för era stadgars skull? Gud har sagt: Hedra din far och din mor och: Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden. Men ni påstår: Om någon säger till sin far eller mor: Vad du kunde ha fått av mig, det ger jag som offergåva, då skall han inte hedra sin far eller mor. Ni upphäver Guds ord för era stadgars skull. Ni hycklare, rätt profeterade Jesaja om er: .Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.* Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människors bud.

Jag hoppas och ber att dessa verser ska tala till era hjärtan. Därför att Gud, vår dyre Fader, aldrig hade tänkt att det Han skapade skulle bli en religion, som skulle ge de begåvade, men själviska männen i första hand, en position där de skulle kunna diktera mindre begåvade människors liv och välstånd.


I Matteus evangelium kapitel elva i vers tjugofem och vers tjugosex tackar Jesus Sin Fader genom att säga: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Fader, detta var din goda vilja".

Så är det då att Gud, vår himmelske Fader, vill ha en relation med var och en av oss, alltså ett likadant förhållande som två älskande har. Gud vår himmelske Fader, älskar oss så mycket att, som det står i Johannes evangelium kapitel tre och från vers 16: Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Det enda som Gud vår himmelske Fader inte kan stå ut med är synden som finns i oss alla. Men genom att Jesus tog på sig all världens synd, alltså våra synder och offrade Sig frivilligt genom att dö i vårt ställe därför att syndens konsekvens är döden. Så i den stund vi ber om förlåtelse och bekänner med munnen att Jesus är vår Herre och i vårt hjärta tror att Han dog och på den tredje dagen uppstod från de döda så blir vi inskrivna i Livets bok, och räddade från helvetet och döden. Visst kunde vår himmelske Fader gjort oss till marionetter som sa ja till allt vår Fader sa, men så är det inte.

Gud vill att vi säger ja till Honom från våra hjärtan, för det är bara hjärtats överlåtelse som vår himmelske Fader godtar. Och allt det som vi bär med oss av synd, det tar Han bort i vår frälsning, om vi inte klarar av det själv. Jag kan nämna mig själv som ett klargörande exempel. Det jag och samhällets olika instanser hade försökt med i tjugofem år, att få mig att sluta dricka alkohol. Det tog Gud ca tio minuter att ta bort suget jag hade,

Däremot så fick jag försöka sluta röka själv, genom att Gud gav mig en längtan att komma Honom närmare och det tog ett par år efter frälsningsögonblicket och nu har jag varit fri från nikotin i sex år. 

 
/immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 10 april 2008 23:01

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John - 13 januari 2008 01:09

Nedanstående text är hämtad ur Vägverkets brochyr, vilka regler som gäller för fordonsbelysning och länken dit är http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf Körriktningsvisaren används när du ska starta ...

Av John - 2 januari 2008 00:55

På initiativ av en vän i vår församling, så samlades ett tiotal vänner i Kristus på nyårsaftonen, för att be för innevånarna i Södertälje och särskilt då för våra ofrälsta och frälsta ungdomar i denna stad. Vi bad även för socialarbetare i tjänst ...

Av John - 21 december 2007 22:17

Kära läsare av detta inlägg i allt som sägs på detta som kallas internet. Jag har något jag måste bekänna för dig. Jag är ett behovets barn, vilket gör mig beroende. För snart åtta år sedan och bakåt i tiden, så hade jag illusionen att få dricka d...

Av John - 19 december 2007 19:45

Ja, kära läsare av detta inlägg, jag hoppas av hela mitt hjärta att du förstår vikten av att förstå det som julen står för. Vår Gud steg ner på jorden för att när tiden var inne, slå mörkrets makter en gång för alla. Och när den tiden var inne så ...

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards