Direktlänk till inlägg 6 december 2007

Inget är som väntans tider

Av John - 6 december 2007 20:45

Frid käre läsare av detta inlägg, och jag vill verkligen önska dig frid, en välsignad julefrid. Advent är ju den tid då vi väntar på Jesus och minnet av Hans födelse. Själva ordet advent betyder "ankomst" och den som kommer till oss är Jesus.
Varför Han kom till oss människor för ca 2000 år sedan, var av den enkla anledningen att vår Far i himlen, Gud Allsmäktig, ville försona Sig med Sin skapelse "människan".

Gud är ju suverän att Han ser inte mänskligheten som en stor massa, ett kollektiv, utan Han vill möte med den enskilda individen och ha en relation till honom/henne.
I Bibelns första testamente, Gamla Testamentet, så väntade många på att Messias skulle komma. Och Gud lät genom profeterna, tala om för folket att en Messias skulle komma. I  Jes 7:14 står det: "Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel."* Och i samma bok står det i  Jes 9:6 "Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste."

Guds profet Jesaja fick många profetior, förutsägelser,  om att Jesus Kristus skulle komma, och det redan över 700 år innan Jesus faktiskt kom och uppfyllde just den profetian. Och jag tror att Jesaja var som dig och mig med vanliga behov med mera, så jag tror att han längtade och väntade på Jesus, Messias.

Men Jesaja fick av Gud en annan profetia som Jesus också uppfyllde, nämligen Hans död på korset och varför Jesus, Messias, Immanuel offrade sig själv på detta vis.
Det står i Jesaja 53: 1 Vem trodde vår predikan, för vem var HERRENS arm uppenbarad?  2 Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans
utseende inte tilldragande. 3 Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet. 4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad. 5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. 6 Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom. 7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun. 8 Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte besinnar att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse? 9 Bland de ogudaktiga fick han sin grav, men hos en rik var han i sin död, ty han hade ingen orätt gjort, och svek fanns inte i hans mun. 10 Det var HERRENS vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och HERRENS vilja skall ha framgång genom honom. 11 Genom den vedermöda hans själ har utstått
får han se* och bli tillfreds. Genom sin kunskap* förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga, och deras skulder är det han som bär. 12 Därför skall jag ge honom de många* som hans del, och de starka skall han få som byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland förbrytare, han som bar de mångas synd och trädde in i överträdarnas ställe. Bibelverserna och kapiteln är hämtade ur Svenska Folkbibeln Online  som du hittar om du klickar på denna länk.

Så för min del så väntar jag också på att Jesus Kristus skall komma tillbaka och som det står i Ordet i  Uppenbarelseboken  21:2 "Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum".
Och bruden är ju som du förstår alla vi som har bekännt Jesus som vår Herre, och inte fallit av på den väg som Jesus visat på i Sin undervisning i Nya Testamentet.
Och brudgummen är då naturligtvis Jesus.

Så jag ber för dig som läser detta inlägg, oavsett vem du är och vilken skuldbörda du än går och bär på, därför att den Jesus som jag tror på, inte i första hand dömer dig, utan genom Sin nåd ger dig förlåtelse och vill ta emot dig som Sin vän, Sin tjänare, Sitt barn. Och du skall veta att Gud älskar dig så pass mycket att Han lät Sin Son dö för dig på ett kors, just för dina och mina och alla människors synd och sjukdom.

Joh 3:15
för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv.
Joh 3:16
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Joh 3:17
Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
Joh 3:18
Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
Joh 3:19
Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.
Joh 3:20
Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.
Joh 3:21
Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Herren välsigne dig och bevare dig, Herren vänder Sitt ansikte till dig och ger dig nåd
Herren låter Sitt ansikte lysa över dig och ger dig frid: I Guds Faderns, Sonens Jesus Kristus och Den Helige Andes namn.  Amen

/Immanuel

 
 
Network

Network

8 december 2007 23:20

Blir glad av att höra detta och för att detta måste föras ut.Dels för att vi alla borde veta varför vi firar jul och dels för att alla ska få veta vad Jesus gjort för oss.GVD /Network

http://jesusarvagen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 10 april 2008 23:01

Hur gör vi för att förstå och att nå fram med det vi vill säga till varandra, är något vi måste öva på, tror jag. En sak som gör att krånglar till det när vi försöker förmedla något är, att vi har olika erfarenheter av både gott och ont. Jag menar...

Av John - 9 april 2008 17:19

Frid vänner! Youtubefilmen här ovan: det är en sång som heter You raise me up. Handlar om att Jesus reser oss upp när vi känner oss nere. Han ger oss av sin kärlek och kraft och ger oss en hunger efter Hans ord. Dessutom får Hans kärlek oss att växa ...

Av John - 13 januari 2008 01:09

Nedanstående text är hämtad ur Vägverkets brochyr, vilka regler som gäller för fordonsbelysning och länken dit är http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf Körriktningsvisaren används när du ska starta ...

Av John - 2 januari 2008 00:55

På initiativ av en vän i vår församling, så samlades ett tiotal vänner i Kristus på nyårsaftonen, för att be för innevånarna i Södertälje och särskilt då för våra ofrälsta och frälsta ungdomar i denna stad. Vi bad även för socialarbetare i tjänst ...

Av John - 21 december 2007 22:17

Kära läsare av detta inlägg i allt som sägs på detta som kallas internet. Jag har något jag måste bekänna för dig. Jag är ett behovets barn, vilket gör mig beroende. För snart åtta år sedan och bakåt i tiden, så hade jag illusionen att få dricka d...

Presentation

Omröstning

Tror du att kristendom i första hand handlar om relation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards